De ontwikkeling van autotechniek heeft in de laatste jaren zeker niet stil gestaan. Tegenwoordig heeft iedere auto een ( ecu ) computer aan boord, en is een remap de meest populaire vorm van tuning. Deze vrij veilige manier om het motorvermogen te verhogen, die Scoobysport® ook verzorgt , is eenvoudig uit te voeren. Nadeel is echter wel dat de winst beperkt blijft door de limiet van de aanwezige techniek. Denk hier bij aan het uitlaatsysteem en inlaat traject, turbo’s etc Wil je meer betrouwbaar vermogen uit de Subaru motor halen, dan ben je aangewezen op technische tuning.
Op een veilige manier het motorvermogen verhogen
Tuning begint met een goede basis, en ook daarin is Scoobysport® een expert. Regelmatig bouwen wij 2,0 en 2,5 liter motoren op voor klanten die net even verder willen gaan dan de 385 pk. Met een standaard turbo kom je daar namelijk niet makelijk overheen.
Blokken bouwen we op maat met accessoires naar keuze. Denk hierbij aan STi drijfstangen, of gesmede zuigers. Ook het monteren van een grotere turbo, en het afstellen van de ECU op hogere vermogens is voor ons bekend werk.
Ecutek vanaf my 99
Door middel van EcuTek ontwikkelde software is het mogelijk de kernvelden (tabellen waaruit de motorelektronica de gegevens betreffende inspuithoeveelheid, ontstekingstijdstip en turbodruk en turbodruk sturing haalt) van de motorelektronica aan te passen.
De standaard kenvelden van de Impreza lopen behoorlijk ver door. Hierdoor is het mogelijk om probleemloos de turbodruk enigszins te verhogen zonder dat er problemen ontstaan. Het mengsel en het ontstekingstijdstip passen zich redelijk aan. Wil je echter een perfecte afstelling, waarbij de mengselsamenstelling en het ontstekingstijdstip perfect passen bij elke belastingstoestand? Dan kom je er niet onderuit de standaard kenvelden aan te passen.
Iedereen met een Gtt of Wrx,P1,Sti,Forester-Turbo of Levorg heeft waarschijnlijk al eens gemerkt dat de acceleratie niet altijd even vloeiend verloopt. Dit is bij een aanpassing van de kenvelden nagenoeg helemaal te verhelpen.
De standaard turbodrukregeling is volledig afgesteld op een originele auto. Ga je het uitlaatsysteem modificeren dan klopt de afstelling niet meer. Drukpieken met aansluitend een dal komen erg vaak voor. Een andere afstelling van de turbodrukregeling geeft weer een perfect verloop van de turbodruk zonder extreme pieken. De drukregeling moet bij IEDERE auto afzonderlijk worden afgesteld voor optimaal resultaat.
Verder zit in de motorelektronica van de GTT en WRX/STi nog een snelheidsbegrenzer ingebouwd. Bij de GTT (MY99 en MY00) is dit een systeem wat in 3 stappen de turbodruk reduceert.
De eerste stap wordt bereikt bij een snelheid van 220 km/h, de tweede stap bij 230 km/h en de derde stap bij 236 km/h. Bij deze derde stap is er nog maar ongeveer 0,5 bar turbodruk over.